maandag 23 juni 2014

De herontdekking van de aardappel?




Je zult maar aardappel of brood zijn tegenwoordig! Afgeserveerd, in het verdomhoekje en hoera voor quinoa en havermout. Zo’n pakweg tien jaar geleden werd koolhydraat-arm eten wat populairder, maar hoe de zaken er nu voorstaan in koolhydraatland, had ik persoonlijk niet voorzien. Het gezegde “de één zijn brood de ander zijn dood”, komt toch wel in een ander daglicht te staan, nu ook het brood “dood” verklaard wordt. Ik hoor letterlijk om mij heen mensen zeggen dat ze geen brood en/of aardappelen meer eten en zich daar prima bij voelen.
Als deze ontwikkeling doorzet, betekent het wel het een en ander voor diverse voedingsmiddelenproducenten en niet alleen voor de bedrijven in het brood en in de aardappelen. Ook bedrijven die brood- en of toastbeleg maken en bedrijven die de aardappelen verwerken tot salade, pureepoeder, frites of verwerken in maaltijden, moeten zich beraden op het werken met alternatieven.

Zelf heb ik juist de aardappel weer een beetje opnieuw ontdekt. Ik heb persoonlijk een hekel aan aardappels schillen en heb me in het verleden vaak laten verleiden tot geschilde en voorgekookte aardappelen. Gemak dient de mens, nietwaar? Nu ik verschillende soorten vastkokende aardappelen alleen even goed afspoel en ze in de schil kook, (her)ontdek ik de smaak van de aardappel. Veel beter dan voorgestoomd of gekookt. Ook als je ze later gebruikt om te bakken, zijn ze veel lekkerder dan het gebruikelijke kant en klare krieltje of schijfje.
En bij ons thuis moet het, net als (bijna) overal, wel snel en gemakkelijk maar smaak wint!
Ook heel lekker, gemakkelijk en snel is het om aardappeltaartjes te maken. Met een kaasschaaf de rauwe aardappelen in een siliconen muffinsvorm (voor 4 of 6 stuks) schaven, opvullen met mengsel van ei (3), melk en/of room, peper & zout en 20 tot 30 minuten in de oven op 180 graden. Smaakt heerlijk en ziet er heel ambachtelijk uit, vooral als je de schil er aan laat zitten. De variaties zijn natuurlijk ook eindeloos met gehakt of zalm, kaas en/of tomaat en uiteraard verse kruiden uit de tuin. Ook heerlijk als (koude) lunch. Natuurlijk vind ik quinoa ook heel lekker, maar van mijn aardappel moeten ze afblijven!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten