woensdag 3 september 2014

Grenzen verleggen



Als startende ondernemer, heb ik ervaren, moet je vooral grenzen gaan verleggen. Als je in je comfortzone blijft hangen, kom je niet verder. Gelukkig ben ik leergierig van aard en ga ik regelmatig op onderzoek uit. Dit is mij goed van pas gekomen ten voordele van diverse opdrachtgevers van FoodMarketing4u. Ook voor BioGenieten heb ik mijn grenzen letterlijk verlegd. Na de opstart van de webshop in samenwerking met een Duits bedrijf en de toevoeging van Belgische bio-chocoladenoten, ben ik ook in Italiƫ gaan kijken. Als het gaat om (bio) genieten, weten die Italianen toch net iets beter dan wij hoe dat moet!

Grenzen verleggen kan ook op een hele andere manier. Ik heb de afgelopen maanden heel veel gesprekken gevoerd met mensen die ik nog niet (goed) kende. Daar is enorm veel inspiratie uit voortgekomen. Zoveel mensen die met passie over hun vak kunnen praten en net als ik op zoek zijn naar nieuwe samenwerkingsmodellen.

Na de “Week van de Ondernemer” in juni jl. is het me definitief duidelijk geworden dat bedrijven, ook in de foodsector, zich drastisch anders moeten opstellen. Met termen als “small is the new big” en “bedrijven moeten kleiner groeien” wordt je wel aan het denken gezet, toch? Vooral de ontwikkelingsmotor moet continu blijven draaien, is ook mijn persoonlijke visie. Bedrijven missen de aansluiting met de markt als ze niet heel snel kunnen schakelen naar nieuwe ontwikkelingen. Voorbeelden als Polaroid en Hyves, lieten al eerder lieten zien dat niet meegaan met de tijd, letterlijk dodelijk is. Martijn Aslander zei op de Week van de Ondernemer herhaaldelijk “alles ontwikkelt zich naar sneller, beter, mooier, liever, goedkoper naar bijna gratis”.

Als alles nagenoeg gratis wordt, hoe zit het dan met verdienmodellen van bedrijven? Hoe verdedig je je verkoopprijs aan de consument? Wat mij betreft kom je dan toch weer terug bij “old school” marketing. Eigenlijk zijn er toch maar twee echte groeistrategieĆ«n. De eerst is “kostenleiderschap”, dus de goedkoopste zijn met een aanvaardbare kwaliteit voor een relatief grote doelgroep. Niet veel bedrijven zijn echter succesvol in een Aldi of Lidl strategie. De andere, enige optie die dan overblijft, is differentiatie. Alleen door continue focus op verandering en ontwikkeling, blijft je onderscheidend van de grijze massa, of je dit nu doet voor een kleine (niche) of grote doelgroep. Ook deze strategie is niet eenvoudig vanuit een organisatie waarin je je moeilijk kunt losweken van de “onmogelijkheden”. Bij het lezen van de retailvakbladen is me opgevallen dat ook gerenommeerde foodretailers het heel lastig vinden zich echt te onderscheiden van hun directe concurrenten. Dit is nu precies waar een externe adviseur, zonder bedrijfsblindheid, een streepje voor heeft. Met FoodMarketing4u, heb ik de afgelopen maanden gemerkt, kan ik bedrijven een spiegel voorhouden en ze motiveren naar nieuwe (product)concepten, een andere werkwijze, nieuwe manieren van prospects benaderen of nieuwe samenwerkingsmodellen. Het getuigt van moed maar ook van gezond verstand om je steeds kwetsbaar op te stellen en echt te willen verbeteren. Ook de huidige instabiliteit in bepaalde afzetgebieden (Rusland) laat weer zien dat je doelbewust aan risicospreiding moet doen. Kleine en grote ondernemers, doen er goed aan om te blijven werken aan verschillende product-marktcombinaties. Ook al lijkt alles al te bestaan, degene die goed kijkt en luistert, weet dat er nog een wereld aan mogelijkheden voor ons openligt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten