Als startende ondernemer,
heb ik ervaren, moet je vooral grenzen gaan verleggen. Als je in je comfortzone
blijft hangen, kom je niet verder. Gelukkig ben ik leergierig van aard en ga ik
regelmatig op onderzoek uit. Dit is mij goed van pas gekomen ten voordele van
diverse opdrachtgevers van FoodMarketing4u. Ook voor BioGenieten heb ik mijn
grenzen letterlijk verlegd. Na de opstart van de webshop in samenwerking met
een Duits bedrijf en de toevoeging van Belgische bio-chocoladenoten, ben ik ook
in Italiƫ gaan kijken. Als het gaat om (bio) genieten, weten die Italianen toch
net iets beter dan wij hoe dat moet!
Grenzen verleggen kan ook op
een hele andere manier. Ik heb de afgelopen maanden heel veel gesprekken
gevoerd met mensen die ik nog niet (goed) kende. Daar is enorm veel inspiratie
uit voortgekomen. Zoveel mensen die met passie over hun vak kunnen praten en
net als ik op zoek zijn naar nieuwe samenwerkingsmodellen.
Na de “Week van de Ondernemer”
in juni jl. is het me definitief duidelijk geworden dat bedrijven, ook in de
foodsector, zich drastisch anders moeten opstellen. Met termen als “small is
the new big” en “bedrijven moeten kleiner groeien” wordt je wel aan het denken
gezet, toch? Vooral de ontwikkelingsmotor moet continu blijven draaien, is ook
mijn persoonlijke visie. Bedrijven missen de aansluiting met de markt als ze
niet heel snel kunnen schakelen naar nieuwe ontwikkelingen. Voorbeelden als
Polaroid en Hyves, lieten al eerder lieten zien dat niet meegaan met de tijd, letterlijk
dodelijk is. Martijn Aslander zei op
de Week van de Ondernemer herhaaldelijk “alles ontwikkelt zich naar sneller,
beter, mooier, liever, goedkoper naar bijna gratis”.
Als alles nagenoeg gratis
wordt, hoe zit het dan met verdienmodellen van bedrijven? Hoe verdedig je je
verkoopprijs aan de consument? Wat mij betreft kom je dan toch weer terug bij
“old school” marketing. Eigenlijk zijn er toch maar twee echte groeistrategieĆ«n.
De eerst is “kostenleiderschap”, dus de goedkoopste zijn met een aanvaardbare kwaliteit
voor een relatief grote doelgroep. Niet veel bedrijven zijn echter succesvol in
een Aldi of Lidl strategie. De andere, enige optie die dan overblijft, is
differentiatie. Alleen door continue focus op verandering en ontwikkeling,
blijft je onderscheidend van de grijze massa, of je dit nu doet voor een kleine
(niche) of grote doelgroep. Ook deze strategie is niet eenvoudig vanuit een
organisatie waarin je je moeilijk kunt losweken van de “onmogelijkheden”. Bij
het lezen van de retailvakbladen is me opgevallen dat ook gerenommeerde
foodretailers het heel lastig vinden zich echt te onderscheiden van hun directe
concurrenten. Dit is nu precies waar een externe adviseur, zonder
bedrijfsblindheid, een streepje voor heeft. Met FoodMarketing4u, heb ik de afgelopen
maanden gemerkt, kan ik bedrijven een spiegel voorhouden en ze motiveren naar
nieuwe (product)concepten, een andere werkwijze, nieuwe manieren van prospects
benaderen of nieuwe samenwerkingsmodellen. Het getuigt van moed maar ook van
gezond verstand om je steeds kwetsbaar op te stellen en echt te willen
verbeteren. Ook de huidige instabiliteit in bepaalde afzetgebieden (Rusland)
laat weer zien dat je doelbewust aan risicospreiding moet doen. Kleine en grote
ondernemers, doen er goed aan om te blijven werken aan verschillende
product-marktcombinaties. Ook al lijkt alles al te bestaan, degene die goed
kijkt en luistert, weet dat er nog een wereld aan mogelijkheden voor ons openligt!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten