woensdag 16 april 2014

Doe maar gewoon....



Doe maar gewoon….

Tukkers zijn van oorsprong niet de meest uitbundige mensen. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg….Dat was een van de eerste spreuken, die ik op 8-jarige leeftijd als meisje uit de Achterhoek, hier in Twente te horen kreeg. Maar wat is gewoon? Wat toen gewoon was, is het nu misschien niet meer? Ik hoef alleen maar te wijzen op iets als roken. In de jaren ’70 hip en stoer, maar daar zijn we nu wel van genezen.
Zo gaat het inmiddels ook met ons eten en drinken. Lang geleden aten we wat de natuur ons bracht, maar door vele maatschappelijke veranderingen, zijn we meer gaan knutselen met ons eten. Best om legitieme redenen trouwens. Bijvoorbeeld om eten langer houdbaar te maken, waardoor je niet dagelijks op “jacht” hoeft naar eten. Maar de consument vindt dat we doorgeslagen zijn en komt massaal in opstand. Er is geen houden meer aan, welk goed argument de bakker, slager of supermarkt ook heeft. We willen terug naar de basis en vertrouwen niet meer op de blauwe ogen van de verkoper. Nu kan en hoeft het roer niet meteen drastisch om maar er is al veel winst te behalen als we af en toe iets bewuster gaan inkopen. Zo koop ik graag vlees bij de boerderijwinkel omdat ik letterlijk in de stal kan zien hoe de boer met zijn koeien omgaat. Veel duurder dan de supermarkt is dit niet en als ik het me niet kan veroorloven, kan ik ook een keertje minder vlees halen. Ook ga ik graag naar de boerenmarkt voor brood, kaas en groenten uit de streek. Als iedereen, bij wijze van spreken, maar één keer per maand dit soort aankopen doet, gaat er toch echt iets veranderen. Dus de daad bij het woord voegen, zou ik zeggen, anders blijven die groter retailers de consument verwijten dat hij alleen naar de prijs kijkt. Om zelf een steentje bij te dragen, ben ik gestart met de webshop www.biogenieten.nl. Opvallend is dat producenten in deze sector doorgaans zeer bevlogen zijn, maar vooral ook heel gewoon! Net als hun producten. Niks meer of minder dan de natuur. Pure smaken, waar je vanzelf meer van wilt proeven! Mij werd gevraagd of ik nu op de biologische toer ben gegaan? Dat klinkt alsof ik nu alleen nog maar biologisch eet en dat dit vanzelf wel weer overgaat…..
Gelukkig ben ik, net als veel (import)Tukkers, nuchter genoeg om positief kritisch te blijven.
Probeer en ervaar het gewoon zelf bij de boer, op de markt of in de webshop, dat is voorlopig al “gek” genoeg!

Astrid Kühlkamp
FoodMarketing4u en www.biogenieten.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten