donderdag 20 maart 2014

Iedereen heeft verstand van voeding!?


Sinds de start van mijn beide ondernemingen, FoodMarketing4u en BioGenieten, heb ik me wat meer gefocust op allerlei blogs en nieuwsbrieven over voeding. Dat was letterlijk en figuurlijk smullen! Na het initiatief van het Voedingscentrum om het heilige van superfoods iets te ontnuchteren, viel heel voedings-Nederland over elkaar heen. Hoogleraar zus, diëtist zo, onderzoeker x en marketeer y, allemaal een eigen mening. Dat schiet lekker op voor mensen die dringend op zoek zijn naar goede adviezen die bij hun leven passen. De chaos is alleen maar groter geworden, in plaats van kleiner. Een raar fenomeen, maar het past perfect in de huidige tijdsgeest. De consument heeft nu eenmaal meer informatie tot zijn beschikking en kan ook overal en altijd van alles roepen via de (social) media. We laten ons ook zeker niet de les lezen door welke instantie ook. Dus samenwerken en goed luisteren naar de maatschappelijke geluiden blijft het devies. Iedereen lijkt nu wel verstand te hebben van gezonde voeding en toch laten diverse onderzoeken stelselmatig zien dat wij niet voldoende eten van wat onbetwist goed voor ons is. Iets wat doorgaans erg vitaminerijk is, veel voedingsvezel bevat en weinig calorieën. De zandloper, schijven, driehoeken en piramides ten spijt, waarom zetten we niet gezamenlijk meer in op een hogere groente- en fruitconsumptie? En nee, ik word niet gesponsord door het Productschap voor Groenten en Fruit, als die al niet is wegbezuinigd. Consumenten willen geen ingewikkelde regels en modellen en eten naast groente en fruit heus vanzelf wel iets van die andere voedingsmiddelen die we ook nodig hebben. En dat teveel chips, koek, snoep en cola niet goed voor ons is, dat weten de meeste mensen toch zelf wel. Neemt niet weg dat genieten van (soms ongezond) eten en drinken een belangrijke factor in het welzijn van mensen is, en dat is ook iets waard.
Kortom, laten we verstandiger zijn, niet over elkaar heen vallen en de consument ook iets gunnen. Daarnaast het aanbod, de verkrijgbaarheid en de toepassingsmogelijkheden van groente en fruit vergroten en we komen een klein stapje voorwaarts. Ik bied me als foodmarketeer aan om dit van de grond te krijgen. Welke organisaties, tuinderijen en voedingsbedrijven pakken de handschoen op?

Met de vriendelijke groe(n)ten van Astrid

2 opmerkingen: