Zitten is het nieuwe roken, van worst krijg je darmkanker en supermarkt experimenteert met gezonde kassa. Zo maar wat recente koppen van nieuwssites en dagbladen. Rode draad is de aandacht voor leefstijl in combinatie met gezondheid en ziekte.
Mag je je bemoeien met de leefstijl van medewerkers?
De rechtstreekse relatie tussen een ongezonde leefstijl en
ziekteverzuim zal niemand verbazen. Echter, wat kun je als baas doen om de
leefstijl van je (ouder wordende) medewerkers te verbeteren? Mag je je daar mee
bemoeien? Als je weet dat in Nederland slechts één ziektegeval al twee ton kan
kosten (bron: Veldhuis Advies in People’s Business Twente, november 2015), moet
het antwoord wel ja zijn! De impact op de achtergebleven collega’s, die
doorgaans een stap harder moeten zetten, is dan nog niet meegerekend.
Meer dan de helft van de Nederlanders te dik
Het feit dat meer dan de helft van de Nederlanders
overgewicht heeft, heb ik recent met een saunabezoek aan de werkelijkheid
kunnen staven. We zijn de balans, tussen wat we eten en verbruiken, kwijt
geraakt. Het kost blijkbaar grote moeite om de balans terug te vinden.
Waar ‘meer bewegen’ gaat om het ‘doen’, draait het bij
voeding vooral om het ‘laten’ of beter gezegd ‘anders eten’. In vergelijking
met bewegen alleen heeft het aanpakken van voeding, na stoppen met roken,
echter veel meer impact op de gezondheid. Doordat successen pas op langere
termijn zichtbaar worden, is het lastig om de motivatie erin te houden. In een
quote stond laatst : “een uurtje sportje lukt nog wel, maar de controle houden
over wat er die andere 23 uur in mijn mond verdwijnt is lastiger”. Een
regelrechte verwijzing naar allerlei verleidingen, die we moeilijk kunnen
weerstaan en waarvan we soms ook niet bewust zijn, dat ze bijdragen aan een
ongezonde leefstijl. Helaas maken veel voedingsmiddelenbedrijven goed gebruik
van het gebrek aan kennis bij de consument.
Wat het niet gemakkelijker maakt is dat alle (soms
zelfbenoemde) deskundigen elkaar overschreeuwen met tegenstrijdige berichten.
De stelregel “van alles een beetje en van niets teveel”, dekt grotendeels de
lading, maar mensen moeten echt leren om dit toe te passen.
Leefstijlprogramma’s voor bedrijven saai?
Voor een duurzaam gezond gewicht en een bijbehorend gezond
lichaam en gezonde geest is een gezonde leefstijl nodig. Maar dit klinkt zo
vreselijk saai! We wenden ons liever tot superfoods, dieetgoeroe’s of nota bene
afslankringen (geen 1 april grap!). Wat is dan de oplossing? Laat voedings- en
bewegingsprofessionals toe in uw bedrijf! U kunt medewerkers met behulp van
leefstijlprogramma’s kennis en ervaring laten op doen met een verbeterde
leefstijl op het gebied van voeding, beweging en ontspanning.
Effectief veranderen in kleine gemotiveerde groepen
In kleine toegankelijke stappen bewust worden en ervaren wat
kleine veranderingen met je doen en daarna gemotiveerd verder gaan. Bij
bedrijven waar dit al gebeurde aan de hand van quizzen, gezondheidsweken en
workshops zijn de mensen laaiend enthousiast. Het brengt een flow op gang, die
letterlijk en figuurlijk energie geeft. Het maakt een gevoelig onderwerp, waar
iedereen een verantwoordelijkheid draagt, bespreekbaar. Individuele medewerkers
met grotere leefstijlproblemen blijven niet onopgemerkt en kunnen in een eigen
traject verder worden geholpen door de diëtisten en/of fysiotherapeuten die de
leefstijlprogramma’s uitvoeren. Vanuit een teamprogramma doorstromen naar een
individueel traject werkt sterk drempelverlagend en daarmee zijn zowel
werknemer als werkgever geholpen.
Een gezond bedrijfsresultaat is meer dan alleen winst in geld
Met een voor uw bedrijf samengesteld leefstijlprogramma gaat
u:
- Ziekteverzuim terugdringen en productiviteit verhogen
- De teamgeest verbeteren
- Medewerkers helpen zich fitter te voelen
- Uw bedrijfsimago verbeteren
Meer informatie via Astrid Kühlkamp, FoodMarketing4u,
contact@foodmarketing4u.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten