vrijdag 13 november 2015

Maak werk van je bedrijfsgezondheid!



Zitten is het nieuwe roken, van worst krijg je darmkanker en supermarkt experimenteert met gezonde kassa. Zo maar wat recente koppen van nieuwssites en dagbladen. Rode draad is de aandacht voor leefstijl in combinatie met gezondheid en ziekte.



Mag je je bemoeien met de leefstijl van medewerkers?

De rechtstreekse relatie tussen een ongezonde leefstijl en ziekteverzuim zal niemand verbazen. Echter, wat kun je als baas doen om de leefstijl van je (ouder wordende) medewerkers te verbeteren? Mag je je daar mee bemoeien? Als je weet dat in Nederland slechts één ziektegeval al twee ton kan kosten (bron: Veldhuis Advies in People’s Business Twente, november 2015), moet het antwoord wel ja zijn! De impact op de achtergebleven collega’s, die doorgaans een stap harder moeten zetten, is dan nog niet meegerekend.

Meer dan de helft van de Nederlanders te dik 

Het feit dat meer dan de helft van de Nederlanders overgewicht heeft, heb ik recent met een saunabezoek aan de werkelijkheid kunnen staven. We zijn de balans, tussen wat we eten en verbruiken, kwijt geraakt. Het kost blijkbaar grote moeite om de balans terug te vinden.

Waar ‘meer bewegen’ gaat om het ‘doen’, draait het bij voeding vooral om het ‘laten’ of beter gezegd ‘anders eten’. In vergelijking met bewegen alleen heeft het aanpakken van voeding, na stoppen met roken, echter veel meer impact op de gezondheid. Doordat successen pas op langere termijn zichtbaar worden, is het lastig om de motivatie erin te houden. In een quote stond laatst : “een uurtje sportje lukt nog wel, maar de controle houden over wat er die andere 23 uur in mijn mond verdwijnt is lastiger”. Een regelrechte verwijzing naar allerlei verleidingen, die we moeilijk kunnen weerstaan en waarvan we soms ook niet bewust zijn, dat ze bijdragen aan een ongezonde leefstijl. Helaas maken veel voedingsmiddelenbedrijven goed gebruik van het gebrek aan kennis bij de consument.

Wat het niet gemakkelijker maakt is dat alle (soms zelfbenoemde) deskundigen elkaar overschreeuwen met tegenstrijdige berichten. De stelregel “van alles een beetje en van niets teveel”, dekt grotendeels de lading, maar mensen moeten echt leren om dit toe te passen.

Leefstijlprogramma’s voor bedrijven saai?

Voor een duurzaam gezond gewicht en een bijbehorend gezond lichaam en gezonde geest is een gezonde leefstijl nodig. Maar dit klinkt zo vreselijk saai! We wenden ons liever tot superfoods, dieetgoeroe’s of nota bene afslankringen (geen 1 april grap!). Wat is dan de oplossing? Laat voedings- en bewegingsprofessionals toe in uw bedrijf! U kunt medewerkers met behulp van leefstijlprogramma’s kennis en ervaring laten op doen met een verbeterde leefstijl op het gebied van voeding, beweging en ontspanning.

Effectief veranderen in kleine gemotiveerde groepen 

In kleine toegankelijke stappen bewust worden en ervaren wat kleine veranderingen met je doen en daarna gemotiveerd verder gaan. Bij bedrijven waar dit al gebeurde aan de hand van quizzen, gezondheidsweken en workshops zijn de mensen laaiend enthousiast. Het brengt een flow op gang, die letterlijk en figuurlijk energie geeft. Het maakt een gevoelig onderwerp, waar iedereen een verantwoordelijkheid draagt, bespreekbaar. Individuele medewerkers met grotere leefstijlproblemen blijven niet onopgemerkt en kunnen in een eigen traject verder worden geholpen door de diëtisten en/of fysiotherapeuten die de leefstijlprogramma’s uitvoeren. Vanuit een teamprogramma doorstromen naar een individueel traject werkt sterk drempelverlagend en daarmee zijn zowel werknemer als werkgever geholpen.

Een gezond bedrijfsresultaat is meer dan alleen winst in geld

Met een voor uw bedrijf samengesteld leefstijlprogramma gaat u:
  • Ziekteverzuim terugdringen en productiviteit verhogen
  • De teamgeest verbeteren
  • Medewerkers helpen zich fitter te voelen
  • Uw bedrijfsimago verbeteren
Kom dus in actie en meldt u aan voor een vrijblijvende kennismaking met leefstijlprogramma’s van Diëtisten Groep NL voor bedrijven.
Meer informatie via Astrid Kühlkamp, FoodMarketing4u, contact@foodmarketing4u.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten