Hoe
onderscheid je een goed en haalbaar idee nu van een idee dat mooi lijkt, maar
niet haalbaar is. Als ik daar een toverformule voor had, zat ik nu op de Bahamas
in plaats van deze blog te tikken! Het begint volgens mij met denkwerk. Eerst denken
dan doen klinkt ook wel heel logisch. Maar als je in de denkfase blijft hangen,
komt er nooit iets van de grond. Dilemma? Hoeft niet, als je maar bereid én in staat bent om het idee aan
te blijven passen aan wat wel succesvol is. Dat klinkt helaas wel gemakkelijker
dan het is! Ik geloof erg in het bundelen van krachten en kennis door middel
van samenwerking.
In een
gloednieuwe samenstelling met Daniëlle Poortier van Food, Love & Happiness heb ik vanuit BioGenieten avonden “Mindful Eten” mogen geven. Naast het laten
proeven van allerlei lekkere en verantwoorde gerechten, stond bewust omgaan met
voeding op het programma. Onze eerste ervaringen smaken duidelijk naar meer! Eten
lijkt zo gewoon, dat we ons (te) weinig bewust zijn van de impact die zowel gezonde
als ongezonde voeding kan hebben. De impact van voeding is bijvoorbeeld groter
dan de impact van bewegen.
Vanuit mijn
vakgebied voeding en marketing heb ik het tot mijn missie gemaakt om zoveel
mogelijk bezig te zijn met het promoten van een lekkere en gezondere leefstijl.
Want als GEZOND OOK LEKKER is, hou
je het je leven lang vol! Elke kleine stap is al zinvol. Maar door de
tegenstrijdigheid van sommige adviezen van de voedingsprofessionals en
–wetenschappers raken mensen totaal de weg kwijt. Ik begrijp niet dat er niet
veel meer tijd en budget wordt ingezet op wat onbetwist goed voor ons is. Zonder
vegetariër te hoeven worden, vind ik dat er meer promotie gemaakt mag worden
voor het eten van meer plantaardige voeding. Hiermee slaan we meerdere vliegen
in één klap. Namelijk meer vezels, minder (ongezond) vet, meer anti-oxidanten,
meer verzadiging.
Dit hoeft
geen bedreiging te zijn voor vlees- gevogelte- en visbedrijven, zolang zij maar
laten zien dat zij de consument begrijpen. Een slager die het aandurft ook
vleesvervangers te verkopen, snapt de consument. Tenslotte liggen deze
producten in de supermarkt ook naast elkaar en maken vleesbedrijven ook
vleesvervangers. De vraag naar dierlijk voedsel zal blijven, maar de
vraagstukken rondom kwaliteit en herkomst moeten duidelijker worden
gecommuniceerd. De verwachting is dat de vleesconsumptie in Europa verder
achteruit zal gaan, maar dat als mensen vlees, vis of gevogelte kopen, zij een
betere kwaliteit wensen en ook bereid zijn om daarvoor iets meer te betalen. En
dat is dan het goede nieuws!
Groente en
fruit zouden in mijn ogen overal toegankelijk, aantrekkelijk en voordelig
moeten worden aangeboden. Bijvoorbeeld bij de sportschool, bij de cafetaria
(denk aan fruitsalades of smoothies), maar ook bij de bakker (aardbeien voor op
je beschuit) en slager (wokgroenten bij de runderreepjes). Positief
onderscheiden, verrassen en laten zien dat je de klant begrijpt, daar draait
het om. In dat kader hulde aan de HEMA!
Ik trof in plaats van borrelnoten een snoeptomatenmix aan als kassakoopje. Uit
sympathie nam ik het mee, waarop de caissière mij toevertrouwde dat ze met de
borrelnoten altijd bleven zitten en dat de tomaten als een speer gingen. I rest
my case.
Astrid
Kühlkamp
Geen opmerkingen:
Een reactie posten