maandag 25 mei 2015

Fruit en groente bij de bakker en slager?

Hoe onderscheid je een goed en haalbaar idee nu van een idee dat mooi lijkt, maar niet haalbaar is. Als ik daar een toverformule voor had, zat ik nu op de Bahamas in plaats van deze blog te tikken! Het begint volgens mij met denkwerk. Eerst denken dan doen klinkt ook wel heel logisch. Maar als je in de denkfase blijft hangen, komt er nooit iets van de grond. Dilemma? Hoeft niet, als je maar bereid én in staat bent om het idee aan te blijven passen aan wat wel succesvol is. Dat klinkt helaas wel gemakkelijker dan het is! Ik geloof erg in het bundelen van krachten en kennis door middel van samenwerking.

In een gloednieuwe samenstelling met Daniëlle Poortier van Food, Love & Happiness heb ik vanuit BioGenieten avonden “Mindful Eten” mogen geven. Naast het laten proeven van allerlei lekkere en verantwoorde gerechten, stond bewust omgaan met voeding op het programma. Onze eerste ervaringen smaken duidelijk naar meer! Eten lijkt zo gewoon, dat we ons (te) weinig bewust zijn van de impact die zowel gezonde als ongezonde voeding kan hebben. De impact van voeding is bijvoorbeeld groter dan de impact van bewegen.

Vanuit mijn vakgebied voeding en marketing heb ik het tot mijn missie gemaakt om zoveel mogelijk bezig te zijn met het promoten van een lekkere en gezondere leefstijl. Want als GEZOND OOK LEKKER is, hou je het je leven lang vol! Elke kleine stap is al zinvol. Maar door de tegenstrijdigheid van sommige adviezen van de voedingsprofessionals en –wetenschappers raken mensen totaal de weg kwijt. Ik begrijp niet dat er niet veel meer tijd en budget wordt ingezet op wat onbetwist goed voor ons is. Zonder vegetariër te hoeven worden, vind ik dat er meer promotie gemaakt mag worden voor het eten van meer plantaardige voeding. Hiermee slaan we meerdere vliegen in één klap. Namelijk meer vezels, minder (ongezond) vet, meer anti-oxidanten, meer verzadiging.

Dit hoeft geen bedreiging te zijn voor vlees- gevogelte- en visbedrijven, zolang zij maar laten zien dat zij de consument begrijpen. Een slager die het aandurft ook vleesvervangers te verkopen, snapt de consument. Tenslotte liggen deze producten in de supermarkt ook naast elkaar en maken vleesbedrijven ook vleesvervangers. De vraag naar dierlijk voedsel zal blijven, maar de vraagstukken rondom kwaliteit en herkomst moeten duidelijker worden gecommuniceerd. De verwachting is dat de vleesconsumptie in Europa verder achteruit zal gaan, maar dat als mensen vlees, vis of gevogelte kopen, zij een betere kwaliteit wensen en ook bereid zijn om daarvoor iets meer te betalen. En dat is dan het goede nieuws!

Groente en fruit zouden in mijn ogen overal toegankelijk, aantrekkelijk en voordelig moeten worden aangeboden. Bijvoorbeeld bij de sportschool, bij de cafetaria (denk aan fruitsalades of smoothies), maar ook bij de bakker (aardbeien voor op je beschuit) en slager (wokgroenten bij de runderreepjes). Positief onderscheiden, verrassen en laten zien dat je de klant begrijpt, daar draait het om. In dat kader hulde aan de HEMA! Ik trof in plaats van borrelnoten een snoeptomatenmix aan als kassakoopje. Uit sympathie nam ik het mee, waarop de caissière mij toevertrouwde dat ze met de borrelnoten altijd bleven zitten en dat de tomaten als een speer gingen. I rest my case.

Astrid Kühlkamp

Geen opmerkingen:

Een reactie posten